Skip to content

Veilig verlicht op weg

In deze donkere dagen zorgen we ervoor dat we goed zichtbaar zijn in het verkeer. Ook heftrucks die op de openbare weg rijden, al is het maar voor een klein stukje, moeten voorzien zijn van een goede verlichting. Bij gebruik van een heftruck op de openbare weg, gelden het wegenverkeersreglement en het Arbobesluit.

Nu gaat de Wegenverkeerswet per 1 januari 2021 wijzigen. Nieuwe heftrucks breder dan 130 cm, in gebruik vanaf 1 januari 2021 en die gebruik maken van de openbare weg, moeten verplicht goedgekeurd en geregistreerd worden door de RDW. Ook deze heftrucks in gebruik vóór 1 januari 2021, die op de openbare weg rijden, dienen te worden geregistreerd. Dit kan in het gehele kalenderjaar 2021 zonder een technische goedkeuring van de RDW. Als openbare weg geldt ook een bedrijventerrein of een parkeerplaats van bijvoorbeeld een bouwmarkt of tuincentrum dat openbaar toegankelijk is. Heftrucks die hier worden ingezet kunnen in de categorie voertuigen vallen die verplicht goedgekeurd en geregistreerd dienen te worden vanaf 1 januari a.s.

Voor het rijden op de openbare weg dient de heftruck of terminal trekker voorzien te zijn van het volgende (uiteraard functionerend):

  • stads / dimlichten voor
  • twee achterlichten en twee remlichten
  • richtingaanwijzers voor- en achter
  • twee rode reflectoren aan de achterzijde van de truck
  • rode langzaam verkeer driehoek met geplatte hoeken op achterzijde
  • alarmlichten

Aangezien niet alle medeweggebruikers bekend zijn met heftrucks, zijn er nog een aantal aandachtspunten die de veiligheid kunnen verhogen:

De vorken vallen wanneer er geen last gedragen wordt, niet altijd even goed op, deze vormen daardoor een potentieel gevaar. Men kan een lege pallet op de vorken plaatsen of deze markeren met bv. de Zebra Waarschuwingsbalk.

Een hoge last beperkt het zicht en het is niet raadzaam en zelfs strafbaar om hiermee de openbare weg op te gaan. In de regel rijdt men op een besloten bedrijventerrein met een hoge last achteruit of wordt er een camera systeem op de truck geplaatst zodat men goed zicht heeft in de rijrichting. Voor het rijden op de openbare weg adviseren wij om hoge lasten te trekken. Hier zijn verschillende oplossingen voor zodat men goed zicht heeft op het verkeer, wat in de regel met een hogere snelheid rijdt.

Heftrucks verplaatsen veel massa. Het aantal kilogrammen ofwel de tonnages van de truck met last in beweging wordt vaak onderschat. Het is raadzaam om extra aandacht te vestigen op het gevaar van dit soms buitengewone transport.

Waar auto’s voorzien zijn van spiegels behoort dit niet tot de standaarduitrusting van de heftruck. Afhankelijk van de situatie en toepassing kan men, behalve uit een linker en rechter buitenspiegel, kiezen uit verschillende soorten als een dodehoek, groothoek of binnenspiegel. Ook zijn er speciale mastspiegels waarmee men voor de last kan kijken.

De weersinvloeden kunnen het buitenrijden onaangenaam maken voor de heftruckchauffeur die met een open cabine moet werken. Een transparant dak of een volledig afgesloten cabine verhogen het comfort, de concentratie en dus ook de veiligheid.

Elektrische heftrucks voor buiten

Ons wordt nog weleens gevraagd of elektrische heftrucks geschikt zijn voor de openbare weg en ongelijke ondergronden. De tendens om elektrisch te rijden is (vooruitlopend op de automotive industrie) al jaren geleden ingezet in de intern transport branche en heeft zijn voordeel inmiddels al bewezen. Natuurlijk zijn elektrische trucks geschikt voor het gebruik buiten en op de openbare weg, mits ze aan de gestelde eisen voldoen.

Meer weten? Overleg met een van onze adviseurs of er voor specifieke situaties nog extra maatregelen raadzaam zijn en dan zien we elkaar graag snel, buiten.